بی بی سی در پی اعلام...   2009-06-14 11:07:48

ر پی اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، منابع خبری از بروز درگیری در یکی از میادین شمال شهر تهران میان حامیان محمود احمدی نژاد و میر حسین موسوی خبر داده اند، همچنین گزارش هایی از ناآرامی مقابل ساختمان وزارت کشور ایران منتشر شده است که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را "جدی ترین ناآرامی یک دهه گذشته در تهران" خوانده است.

میرحسین موسوی با انتشار بیانیه ای تازه، با اذعان به "رنجش عمیق" طرفدارانش از آنها خواسته "هیچ فرد یا گروهی خود را در معرض صدمه قرار نداده آرامش و متانت خویش را از دست ندهد و همگان در هر حال حساب خود را از هر گونه رفتار خشونت آمیز جدا نمایند."

او همچنین از نیروی انتظامی خواسته است "با درایت مردم را از خود دانسته احساسات آنها را در این شرایط درک کند."

یک منابع آگاه از بروز درگیری هایی در خیابان دانشگاه در شهر زاهدان خبر داد. بر اساس اخبار دریافتی، نیروی انتظامی چند نفر از طرفداران میرحسین موسوی را که در تجمعی در این خیابان حضور داشتند بازداشت کرده است.

همچنین تصاویری از راهپیمایی هزاران نفر از طرفداران میرحسین موسوی در خیابان های تهران در سایت های اینترنتی مختلف منتشر شده است که در آن حامیان آقای موسوی با دادن شعار خواستار بازپس گیری آراء خود شده اند.

در پی انتشار فیلم ها، عکس ها و خبرهای مربوط به این درگیری ها در اینترنت، سایت های "فیس بوک" و "یوتیوب" در ایران فیلتر شده است.

محسن خانچرلی معاون رئیس پلیس تهران اعلام کرده است که نیروی تحت امر او با هر تجمع یا راهپیمایی که بدون مجوز برگزار شده باشد "برخورد قاطعانه" خواهد داشت.

این مقام پلیس از سیب رساندن به اتومبیل ها توسط معترضین خبر داد و گفت: "پلیس با مردم برخورد نمی کند، بلکه با کسانی مقابله می کند که نظم عمومی را برهم می زنند یا به اماکن عمومی آسیب می رسانند."

یکی از فیلم های منتشر شده اتوبوسی به آتش کشیده شده را در تقاطع خیابان های قائم مقام فراهانی و مطهری نشان می دهد.

تصاویر منتشر شده، همچنین حاکی از ضرب و شتم شدید معترضان توسط نیروهای ضد شورش و لباس شخصی است و گزارشی هم از آتش زدن سه موتورسیکلت متعلق به پلیس ضد شورش منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز حامیان میرحسین موسوی در حوالی میدان ونک تهران، واقع در شمال این شهر با نیروهای پلیس درگیر شدند.

به نوشته این خبرگزاری نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از طرفداران آقای موسوی اقدام به تحصن در میان جاده ای منتهی به میدان ونک و دادن شعار کرده بودند که به بروز درگیری منجر شد.

این خبرگزاری از بروز درگیری و کتک کاری میان حاضران خبر داده و نوشته در نهایت پلیس با باتوم به معترضان حمله کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از آتش زدن لاستیک از سوی معترضان به نتیجه انتخابات مقابل ساختمان وزارت کشور ایران خبر داده و نوشته در نقطه ای دیگر در شهر تهران هم آسیب هایی به یک بانک وارد شده است.

آسوشیتدپرس از حمله سربازان نیروی انتظامی به معترضان مقابل وزارت کشور نیز خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه هم خبری از درگیری طرفداران میرحسین موسوی و پلیس ضد شورش در مناطق مرکزی شهر تهران منتشر کرده است.

پیش از آغاز اعتراض ها در ساعات ابتدایی بامداد شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن)، طرفداران آقای احمدی نژاد پس از اعلام پیشتازی او در شمارش آراء، در خیابان ها حضور یافتند و به شادمانی پرداخته بودند.

ناآرامی ها در شرایطی رخ داده که آیت الله خامنه ای در پیام خود پس از انتخابات از "طرفداران نامزد منتخب و هواداران نامزدها" خواسته که از "هر گونه رفتار و گفتار تحریک آمیز و بدگمانانه پرهیز کنند".

پیش از آن و در ساعات پایانی برگزاری انتخابات هم پلیس تهران اعلام کرده بود که از ساعت ۵ عصر روز جمعه "برای برقراری نظم و امنیت" در پایتخت ایران "مانور اقتدار" برگزار کرده است.


نام
پیام
Write all letters which are not black!
حروفی که سیاه نوشته نشده در پنجره وارد کنید.

روز نوشتها

یادها

شعرها

از دیگران

من و جنهایم

داستانها

انتخابات